Prace nad rozbudową drogi krajowej nr 25 od Człuchowa do granicy województwa pomorskiego minęły już półmetek. Aktualny poziom zaawansowania robót wynosi ponad 65 procent. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wiąże wielkie nadzieje z tą inwestycją.
Za rozbudowę blisko 10-kilometrwego odcinka DK25 odpowiada spółka Transpol Lider.
Umowa została podpisana w styczniu 2024 roku, a jej wartości wynosi blisko 110 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec I kwartału 2026 roku.
Prace na DK25 za półmetkiem
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje obecny poziom prac na drodze krajowej nr 25 na odcinku Człuchów – granica województwa. Aktualnie realizowane są wszystkie roboty drogowe i branżowe przy uwzględnieniu warunków pogodowych.
Trwa budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK25, azyli i przejść dla pieszych oraz nowych zatok autobusowych, a istniejące są przebudowywane. W miejscowościach Jęczniki Wielkie i Zamarte kończone są prace przy budowie rond. Do wykonania pozostała nam warstwa ścieralna, oznakowanie poziome i pionowe. Zostaną również zamontowane elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, ekrany oraz stacja meteo.
Dodatkowo w najbliższym czasie powstanie kanalizacja deszczowa, oświetlenie i kanał technologiczny. Wykonawca likwiduje również kolizje elektroenergetyczne i teletechniczne i kończy budowę zbiorników retencyjnych oraz infiltracyjnych.
Alternatywna i bezpieczna droga nad morze
Licząca 412 kilometrów droga krajowa nr 25 łączy Bobolice na Pomorzu Środkowym z Oleśnicą na Dolnym Śląsku, przebiegając przez obszar województw zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Przez województwo pomorskie przebiega stosunkowo krótka część trasy – niemal wyłącznie na obszarze powiatu człuchowskiego, jednak pozwala na komunikację reszty kraju z Bałtykiem.
Swoim położeniem pozwala na bycie alternatywną trasą dla zbliżonej przebiegiem drogi krajowej nr 11, zwłaszcza w intensywnym okresie letnim i utrudnieniach na drodze.
W ramach przebudowy DK25, droga na wysokości Ględowa zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając od południa zabudowania. Ominie – od strony wschodniej – również Jęczniki Wielkie. Nawierzchnia drogi po modernizacji będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
GDDKiA wierzy, że inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników drogi, wpłynie pozytywnie na rozwój regionu oraz ułatwi podróżowanie do granicy woj. pomorskiego z woj. kujawsko-pomorskim.